onsdag 25 december 2013

Ledsen....eller?

Nu är jag bara ledsen...jag har ont. Det är stopp. Hela magsystemet strejkar. Det trycker mot ryggen. Ingen smärtlindring hjälper. Gästerna får min sambo ta hand om. Det är det värsta. Jag är en social person. Men, just nu orkar jag inte vara det. Tur att mina barn är så stora att de kan roa sig själva. Halvligger i sängen och lyssnar på P3. Humorprogram kanske hjälper. Jo, det gör det. Och gästerna skämtar med mig genom dörren...de fattar. Så mitt liv är både himmel och helvete. Upp och ner. Mörkt och ljust. När man har fått en dödlig sjukdom blir livet så intensivt. Kanske svårt för andra att förstå. Men, man blir glad för det lilla. En vacker solnedgång. En katt som spinner. En tonåring som kommer ut ur " grottan" en stund och visar sitt vackraste leende, eller som hellre sover på dagen än umgås. Det kvittar....bara de är lyckliga.
Jag märker att jag tappar tråden. Var var jag nu? Jo, just det. Det lilla i livet. Det vardagliga som är så skönt att få uppleva. Att få vara med så länge det är möjligt. Och det behöver inte vara ett händelserikt liv. Det viktigaste är vad som händer i mitt huvud. Att min kreativitet inte sviker mig. Hallå hjärnan, stå på dig!
Igår fick jag reda på att en ny remiss är skickad till en ny strålning. Den där nya metastasen på längdryggen. Den som smärtar nu. Jag är inte van vid att ta så mycket tabletter. Innan jag fick cancerbeskedet, tog jag väldigt sällan smärtstillande medicin. Så jag är dålig på det. Väntar in i det sista. Fast nu har jag släppt alla hämningar. Tar allt jag ordineras. Jo, det stämmer att jag fick beskedet om remissen på Julafton. Så funkar hemsjukvården. Jag kan ringa dem dygnet runt och de kan ringa mig alla dagar i veckan. Så att få besked på själva julafton är inget konstigt. Det är en bra trygghet. Jag behöver aldrig köa på ett apotek, eller på en vårdcentral eller i telefon.
Ops, här kom en hel flaska Jack Daniels levererad till mig! Ja, den är proppad full med polkagriskarameller....mums! Ingen alkohol alltså. En ide jag fått från en blogg. Sedan kan man sätta ett ljus längst upp. Och sätter man sedan siffrorna 1-4 på fyra stycken flaskor, får man en perfekt adventsljusstake:) Nästa år får det bli fyra flaskor med 4 olika sorters karameller. Polkagriskarameller med lakrits och hallon. Älskar lakrits. I år har jag smakat två nya smaker på glögg. Den ena var just lakrits-hallon och en var lingon-pepparkaka. Och sedan lyckades vi få tag i favoriten chili-choklad.
Snart vet jag att ännu en godsak kommer leveras in till mig. En cheesecake gjord på pepparkaksbotten, grädde/färskost i mitten och apelsin och kiwi på toppen. Matlusten är det ingen fel på i alla fall! Oj, där kom den.....mmmmmmm. Himmelskt god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar