fredag 20 december 2013

Ormgropar och strålning

Strålande dag för strålning. Utvilad och med utökad dos av morfinplåster (som hemsjukvården ordinerat för ett tag sedan, och jag först fick reda på igår!), tog jag mig igenom min andra strålningsdos. Ansiktsmasken spändes fast så hårt att jag först fick panik och de fick spänna loss mig en stund, då jag fick lugna ner mej. Andra gången gick det bättre och allt var över på en kvart. Det låter värre än vad det är. Sköterskan informerade denna gång mer utförligt vad som kan hända dagarna efter. Det blir en svullnad där de strålat, och ett tag efteråt kan det göra rätt så ont. Det är det jag väntar på nu...och på tomten! Denna gång är jag mer förberedd på smärtan. Jag hoppas det kan avklaras i helgen, så att själva julhelgen kan avnjutas som den ska. Jag har ju strålats någonstans i trakten av halsgropen, så det kan bli problem att svälja. Får väl hålla mig till ris ala malta i värsta fall :)
Efter strålningen gav vi oss iväg till ormgropen. Ja, en omskrivning av köpcentrum dagarna före jul. Och det var rena katastrofen. Folk kör som galningar och inne i affärerna knuffas det och stressas det som om inte varorna ska räcka. Galningar! Vi fick i alla fall tag i det sista till barnen och jag köpte också en julklapp till mig själv. En ljusslinga, med bollar som ser ut som garnnystan i vitt och grått, med 20 bollar. Den blev riktigt snygg i sovrummet. Det har saknats belysning i fönstret där.
Väl hemma hade de första julkorten börjat trilla in. Och jag som inte har fått mina egna färdiga än! I år tillverkar jag dem själv. Det får väl bli Nyårskort istället:)
Jag frågade min yngste son om han blir rädd när jag berättar om att jag ska strålas. Lite sa han. Det är nog svårt för dem det här. Det är ju så svårt att förklara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar