torsdag 19 december 2013

Politik

Äntligen har vi kommit på fötter ekonomiskt. Min sambos A-kassa har efter 5 månaders väntan betalats ut. Vi har vad vi behöver nu. Jag blir så illa berörd av alla de som lever i fattigdom i Sverige. Ser uppror på Facebook där familjer söker hjälp till julklappar och julmat! Jag vet hur lätt det är att hamna i den situationen. Det räcker att en blir sjuk i familjen, och försäkringskassan inte godkänner läkarintyget. Att de kräver in så mycket intyg att utbetalningar uteblir i flera månader. Vi sjuka blir inte friskare för att vi blir fattigare och vi orkar inte alltid med pappersexercisen. Då ska man helt plötsligt leva på ens inkomst. Det säger sig själv att då går det inte runt. Medans allt blir dyrare hela tiden, har inte de olika inkomstförsäkringarna höjts på flera år! Och kommunalt bistånd räcker bara till vissa utgifter. Om du äger en bostad måste den säljas först. Likaså din bil. Och hyr du en bostad får den inte kosta mer än 6700 i månaden. Då måste man flytta. Och det finns inga bostäder att få. Då återstår bara allmosor. Eller hemlöshet. Bli utkastad på gatan! I Sverige 2013! Det är så förnedrande.
 Jag blir varm i hjärtat av alla som startar insamlingar. Jag vet att det finns pengar. Men, att det är de med arbete som måste dela med sig. Efter alla skattesänkningar för de med arbete, säger det sig själv att någon annan måste betala det. Bl.a betalar arbetslösa 30% i skatt!
Det ska löna sig att arbeta, givetvis. Men, varför ska de svagaste betala för det. Nu har äntligen medelklassen vaknat, hoppas jag. Med en arbetslöshet på 9 % är det många som har det knapert. Blir så arg när jag tänker på det. Annonser om ex. bilar i halvmiljonklassen, eller smyckesreklam för diamantsmycken osv. osv får mig att vilja spy. Vi har gått tillbaka hundra år i utvecklingen. De rika blir bara rikare och de svaga och arbetslösa blir bara fattigare och fattigare. Och de som har arbete jobbar häcken av sig p.g.a av alla nedskärningar av personal. Bara för att aktieägarna kräver mer och mer i utdelning.
Kan vi inte bara dela på jobben? De olika rutbidragen är också så himla fel. Det är bara hjälp till de som egentligen har råd att bekosta lyxen själva. Jag hoppas mycket på nästa års val. Att humaniteten återinförs genom lagar där vi delar lika. Ingen ska behöva förnedra sig genom att förlita sitt leverbröd genom allmosor. Inte i Sverige!
I år skänker jag julklappspengar till föreningen " Ung cancer". Bl.a säljer de fina armband med texten "fuck cancer" Ja, jag tycker det också: Fuck cancer och Fuck girigheten och Fuck rutbidragen!
2006 fick vi en högerregering som vann mycket p.g.a allt snack om hur många sjuka levde på bidrag, och att alla i princip var lata soffliggare som inte ville arbeta. Nu har det visat sig att det var en stor fet lögn. Och till det har antalet arbetstillfällen minskat drastiskt sedan  2006. Det skulle ju skapas så mycket nya arbete genom rutbidrag och att minska antalet sjuka. Så fel de hade och så lurade alla som röstade fram dem blivit. Antalet sjuka blir bara fler och fler och antalet arbetstillfällen bara sjunker. Så nu vet ni var jag står:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar