onsdag 18 december 2013

Vila och smärtlindring

Obs! Eftersom jag använder en platta att skriva denna blogg med, kan jag ej använda apostrof där det ska vara! Alltså får ni ursäkta min rättstavning. Och eftersom cellgifterna och annan medicin ibland gör det svårt att stava rätt, vill jag även ursäkta det. Jag har aldrig haft svårt med det förut. Bara att gilla läget!
I förrgår var vi och hjälpte mamma att inhandla nya möbler och en och annan teknisk pryl. Det var roligt att hjälpa henne med det. För att vara 79 år är hon otroligt duktig på att fixa den nya tekniken!
Igår var det dags för röntgen inför strålning på fredag. Strålbeh.avdelningen i Lund har det inte sparats på krutet precis. Det är så fint där med fin design på både byggnad exteriört och inredning. Atriumväntrum med 4 gigantiska Fikuspalmer, lampor och konstverk som är
så fina. Det märks på personalen att de stormtrivs. Jag tror att cancerfonden och andra donationer gjort detta möjligt. Det känns som om man kommer in i ett framtidssjukhus, typ 2050 någoting:)
Förutom röntgen, gjordes en avgjutning av huvud och bål av mig. Den måste jag ha vid nästa strålning för att skydda huvud, samt för att de ska slippa rita på överkroppen. Svart tusch används för att de ska kunna precisera strålningen exakt. Avgjutningen ska jag sedan ta med hem. Vi har planer på att göra den till lampskärm.
Smärtan i rygg och ländrygg vill inte ge med sig, så just nu proppar jag mig full med smärtlindring och lugnande. Just lugnande medicin gör att jag kan slappna av. Skönt.
Samt att jag går ofta ner i ett lågt tillstånd, då jag blir helt förtvivlad över min situation. Vill ju leva, länge, länge mer. Mina pojkar behöver ju mej. Har börjat skriva i en bok till dem. En bok som de kan läsa i när jag inte finns mer. Där jag försöker samla mina tankar om vad de behöver på vägen. Ex. att de duger som de är, att göra det de tror på. Att aldrig låta sig tryckas ner av negativa människor. Att undvika människor som stjäl energi.
Nu har jag 2 dagar att vila upp mig på. Det har varit många krävande dagar i följd. Jag gläds fortfarande av de släktingar jag träffade i fredags. Kusiner och kusinbarn jag inte träffat på flera år. En kusin från Helsingborg, två från Gamleby, en som är boende i Kph. Ett kusinbarn med man o barn. Vilka söta tjejer. En av dem pluggar till tv-producent och har hjälpt till med produktion av bl.a Solsidan. Och hon har även en statistroll i senaste programmet. Kul:)
Jag har flera stick- och virkproduktioner på gång samtidigt. Bl.a stickar jag randiga mössor till behövande manliga bekanta. Disktrasprojektet fortsätter. De funkar utmärkt och görs rent i tvättmaskin. Idag började jag även med att tillverka en basker till mej själv. Mönster skapar jag efterhand. Det blir roligare så. När det gäller julen så är det bara köttbullstillverkning kvar. Bakning av lussebullar är fixat, med hjälp av bagarmästaren i familjen. Han har även bakat julvörtbröd och ska även baka diverse gosaker. Go for it, F!
Älskar dej♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar