måndag 2 december 2013

Ryggont

Måndag morgon...status: ont i ryggen/nacken...förmodligen är det metastasen på ryggkotan,  uppe i ryggen, som spökar! Den har ju inte strålats. Smärtan flög bara på mig igår em. Ringde Ashi och frågade vad jag skulle ta som smärtlindring. Jag tog Oxynorm. Det är ett morfinpreparat. Det hjälpte inte. Men, jag somnade ändå, någongång....pang....sedan är jag borta. Jag kan somna sittande och sover djupt. På morgonen vaknar jag oftast med en mage som gör ont. Jag håller på att lära mig äta på ett helt nytt sätt...varannnan timme måste jag få i mig något. Det är inte så lätt, när man är van
att äta 3 ggr/dag, rejält. Måste alltid ha med mej något ätbart...oftast blir det banan eller äpple. Vid måltider, som består av mer än frukt eller en smörgås, måste jag äta sakta. Annars gör det fruktansvärt ont, efter en stund. Och jag kallsvettas... sedan fryser jag.
I lördags bjöd min mamma oss på Julbuffe.  Var lite orolig att jag inte skulle klara det. Men, det gick bra. Fick i mig både sill, lax och köttbullar och Janson, och ris a la malta!
Igår var vi hos pojkarnas pappa och satte upp julpynt. Han hade fått en plastgran av en granne och en del julpynt. Jag tror att mittdelen till granen saknades, så den blev inte så hög. Men, den blev söt!
Nu har jag varit igång och gjort en massa saker sista 2 veckorna...kanske är det därför jag har ont i ryggen? Ska försöka ta det lugnt ett tag framåt. Har inget val, då det gör rejält ont!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar